ОБЩА ИНФОРМАЦИЯ
Обосновка
Стратегическият проект e насочен към повишаване на гражданската ангажираност в управлението на природните ресурси и биоразнообразието чрез насърчаване на споделената отговорност. Чрез използване на местните знания, проектът ще гарантира, че политиките и практиките отговарят на нуждите и ценностите на различните общности. Той цели да овласти гражданите като стимулира сътрудничество между тях, бизнеса и властите, за да насърчи активния принос към устойчивото развитие на околната среда. Този проект е стратегически, защото засяга въпрос от ключово значение за цялото общество. Засиленият акцент върху гражданското участие и ангажираност ще има въздействие не само върху екологичните организации, но и върху разбирането за смисъла на гражданското участие като цяло. Екологичните организации виждат своята роля като посредници, които да създадат среда за местни дискусии, дебати, изследвания и задълбочени обсъждания.
Гражданските организации, ангажирани с опазването на околната среда, са изправени пред сериозни предизвикателства. От една страна, напредъкът по споразумението за климата е ограничен. Консултациите със заинтересованите страни в управлението на природните ресурси разкриват напрежение между политиките за разширяване на защитените територии и усилията за икономическо развитие, особено в по-слабо развитите райони. Въпреки наличието на добро законодателство, ефективното му прилагане продължава да бъде сериозен проблем, което задълбочава този важен обществен въпрос и води до фрагментиране на обществото. Управлението на земеделските земи също представлява голямо предизвикателство, включително използването им за изграждане на соларни паркове. Освен това, екологичните организации се сблъстват със същите проблеми, характерни и за останалите граждански организации в България: хронично недофинансиране, ограничени възможности за гражданско участие и целенасочени атаки срещу тяхната дейност. Допълнителна трудност представляват и стратегическите съдебни дела срещу участието на обществеността (т.нар. „дела-шамари“ или SLAPP), които още повече затрудняват работата. Именно поради тези предизвикателства проект в тази тематична област би имал ключово значение както за въвеждането на устойчиви и иновативни решения за управление и опазване на природата и биоразнообразието, така и за възстановяване на доверието в гражданското участие, особено по въпроси с такава висока обществена значимост.
Екологичните каузи в България имат уникална историческа роля в мобилизирането на гражданска активност. Още преди 1989 г. те успяват да ангажират значително гражданско участие. Това наследство на екологичния активизъм продължава и до днес, утвърждавайки екологичните каузи като силен катализатор за обществена ангажираност в страната. Ярък пример за това са протестите "Да спасим Пирин" през 2012 и 2018 г., които привлякоха широка обществена подкрепа и активност в десетки населени места из цялата страна.
Стратегическите цели на този проект са съобразени с основната цел на Механизма за гражданска ангажираност и прозрачност – да стимулира активното участие на българските граждани в прозрачен и приобщаващ обществен дебат по въпросите, които ги засягат. Тази стратегическа цел ще бъде постигната чрез реализирането на следните две специфични цели:
• Повишаване на гражданската ангажираност в управлението на природните ресурси и биоразнообразието. Това включва насърчаване на чувството за споделена отговорност, използване на местните знания и гарантиране, че политиките и практиките са съобразени с нуждите и ценностите на различните общности.
• Овластяване на гражданите чрез сътрудничество със съответните научни общности, бизнеса и властите. Това взаимодействие със специалисти в областта на ботаниката, околната среда и други релевантни среди, ще допринесе за устойчивото развитие и опазването на природните ресурси и биоразнообразието. Постигнатото въздействие ще бъде измеримо чрез сравнения за стартови и финални данни при приключване на проекта.
За да развие тези цели, проектът поставя специален акцент върху укрепването на междусекторните партньорства като ключов механизъм за насърчаване на устойчивото развитие и споделената отговорност.
Правен статут на българските кандидати
• Юридически лица с нестопанска цел
Кандидатите трябва да са вписани в Регистъра на ЮЛНЦ на Агенцията по вписванията и да са регистрирани поне три години преди крайния срок за подаване на концепции по настоящата покана. Това включва:
a) Юридически лица с нестопанска цел, регистрирани по Закона за юридическите лица с нестопанска цел (ЗЮЛНЦ),
b) читалища, регистрирани съгласно Закона за народните читалища (ЗНЧ).
• Предходен опит
Кандидатите трябва да имат минимум три години предходен опит преди крайния срок за подаване на концепции по настоящата покана.
• Състав на консорциума
Консорциумът по стратегическия проект за управление на природните ресурси и биоразнообразието трябва да включва най-малко 6 организации, като поне една от тях е швейцарски партньор.
Финансирането, отпускано от Механизма за гражданска ангажираност и прозрачност за една организация, не може да надвишава 250 000 CHF.
• Независимост
Всеки член на консорциума трябва да бъде независим от правителствени структури, публичните власти (местни или национални), политически партии, религиозни организации и търговски компании. Ако такива субекти участват в управлението на дадена кандидатстваща организация, те могат да притежават само малцинствен дял от гласовете в Общото събрание и Управителния съвет в сравнение с представителите на гражданското общество.
Политическите партии и социални партньори, включително организации на работодателите, браншови асоциации и синдикатите, нямат право да кандидатстват.
Правен статут на швейцарския/те партньор/и
• Юридически лица
Щвейцарските партньори трябва да бъдат неправителствени или публични организации, регистрирани в Швейцария.
• Предходен опит
Организациите трябва да имат минимум три години предходен опит преди крайния срок за подаване на концепции по настоящата покана.
Технически и икономически капацитет на кандидатите и консорциума като цяло
• Релевантен опит
Най-малко трима от членовете на консорциума трябва да имат доказан опит в реализирането на проекти, свързани с управление на природни ресурси и/или опазване на биоразнообразието. Всеки от тях трябва да е участвал в поне един проект на стойност минимум 100 000 EUR през последните седем години.
• Водещ кандидат
Водещият кандидат трябва да е българска организация с предходен опит в управлението на партньорски проекти (с участието на поне три организации) в областта на управлението на природните ресурси и/или опазване на биоразнообразието. Този опит трябва да бъде доказан с реализирането на поне един проект през последните седем години.
• Управление на проекти
Водещият кандидат трябва да е управлявал поне един проект на стойност не по-малко от 300 000 EUR през последните седем години.
• Национално въздействие
Членовете на консорциума трябва да имат изпълнени проекти с национално или регионално въздействие, обхващащи най-малко пет региона на ниво NUTS 2 в България.
• Опитът на швейцарския/те партньор/и
Всеки швейцарски партньор трябва да е реализирал най-малко три проекта в тематичната област на стратегическия проект през последните седем години. Поне един от тези проекти трябва да е реализиран извън Швейцария.
Примерен списък на допустими дейности за финансиране по настоящата покана включва:
• Създаване и подкрепа на национални граждански инициативи, които стимулират участието на хората от цялата страна в мониторинг на биоразнообразието.
• Провеждане на национални образователни кампании, целящи повишаване на осведомеността относно опазването на биоразнообразието и устойчивото управление на природните ресурси в училищата, различните общности и широката общественост.
• Овластяване на гражданите да научат и да се застъпват за своите екологични права и да се застъпват за тях.
• Подкрепа за устойчиви екологични практики като се поставя акцент върху ангажираността на общността и постигането на обществен консенсус по ключови екологични теми.
• Застъпничество за законодателни или стратегически промени в управлението на природните ресурси и биоразнообразието, включително мониторинг на прилагането на законодателството и информираност за неговите ефекти.
• Създаване и подкрепа на национални граждански инициативи за адаптация към климатичните промени, например, изграждане на устойчивост към климатичните изменения в общностите, възстановяване на екосистеми и други относими дейности.
• Дейности за създаване на междусекторни мрежи и партньорства (например, сътрудничество с бизнеса, изследователски и академични институции, публични заинтересовани страни, местни организации и др.).
• Провеждане на кампании за работа с общността и ангажиране на обществеността, като семинари, обществени форуми, събития в общността, или дигитални/социални медийни кампании за достигане до широка аудитория).
Тези примери служат като насоки за възможни дейности, допустими за финансиране.
В допълнение към основните дейности, проектът трябва да включва и следните задължителни компоненти:
• Управление и координация: Осигуряване на ефективна координация и надзор върху изпълнението на дейностите по проекта.
• Изграждане на капацитет за българските партньори: С фокус върху уменията и ресурсите, необходими за постигане на целите и очакваните резултати на стратегическия проект, или за укрепване на цялостния организационен капацитет на българските партньори.
• Дейности по комуникация, разпространение, популяризиране и осигуряване на видимост за проекта: Дейности за информиране и ангажиране на обществеността и заинтересованите страни.
• Оценка на въздействието: В края на проекта трябва да се извърши оценка на въздействието от реализираните дейности.
Най-малко 70% от дейностите на проекта трябва да бъдат реализирани и/или да имат въздействие извън Югозападния регион на България, както и извън градовете Пловдив и Варна.
36 месеца
Индикативният бюджет за стратегическия проект за управление на природните ресурси и биоразнообразието е приблизително 1 500 000 CHF. Окончателният размер на бюджета ще бъде определен в зависимост от обхвата и качеството на пълното проектопредложение, което ще бъде представено от избрания консорциум по време на втория етап на конкурсната процедура. Швейцарското бюро за сътрудничество, с подкрепата на Програмния оператор, си запазва правото да коригира точния размер на окончателния бюджет - включително и да не разпредели всички налични средства - въз основа на бюджетната обосновка, съображения за ефективност на разходите и ефикасност. Окончателният бюджет ще бъде утвърден и одобрен на втория етап на конкурсната процедура след подаването на пълното проектопредложение.
Програмата ще прилага подхода на фиксирани бюджети (т.нар. lump sums). Проектните дейности ще бъдат организирани в работни пакети, всеки с отделен бюджет. Кандидатите следва да предложат и обосноват заявените в бюджета суми, като представят подробна бюджетна таблица по работни пакети и членове на консорциума (водещ кандидат, партньори). Бюджетната таблица следва да включва всички прогнозни разходи по бюджетни категории и се подава по време на втория етап на конкурсната процедура. Въпреки че подходът с фиксираните бюджети осигурява гъвкавост при изпълнението на дейностите и модификациите на бюджета, стриктен контрол и мониторинг ще се осъществява върху крайните продукти и постигнати резултати. Всички промени в дейностите и разходите трябва да доведат до постигането на одобрените резултати и крайни продукти, които от своя страна следва да допринесат за изпълнението на целите на съответния работен пакет.
От кандидатите не се изисква собствен принос под формата на съфинансиране. Въпреки това, макар и незадължително, кандидатите се насърчават да допълват целите и работните пакети на стратегическия проект с дейности, финансирани от други публични или частни донори, или чрез доброволен труд.
Процедурата за избор на стратегически проект ще се проведе в два етапа.
На първия етап кандидатите подават Концепция до Програмния оператор, която преминава административна проверка и проверка за допустимост. След това Концепцията се оценява от Оценителна комисия. На базата на извършената оценка Програмният оператор изготвя доклад с пълен списък на предложените концепции и препоръчва една или повече от тях на Направляващия комитет на Механизма.
Направляващият комитет избира по една концепция по всеки един от стратегическите проекти за разработване на пълно проектно предложение. Тази селекция се извършва не само въз основа на резултатите от оценката и препоръките на Програмния оператор, но също и на базата на стратегически фактори, като синергия с другите стратегически проекти и мерки за подкрепа в рамките на Швейцарско-българската програма за сътрудничество.
На втория етап консорциумите, които стоят зад избраните концепции, разработват пълно проектно предложение в тясно сътрудничество с Програмния оператор. След финализирането на проектното предложение, то се представя на Швейцарската агенция за развитие, която взема окончателното решение за одобрение на проекта.
8 януари – 31 март 2025 г.
МОЖЕТЕ ДА ИЗТЕГЛИТЕ РЕЗЮМЕ НА ПРОЕКТА ОТ ТУК
НАСОКИ ЗА КАНДИДАТСТВАНЕ
Можете да изтеглите документите за кандидатстване по-долу:
1. Насоки за кандидатстване / 1. Application Guidelines
2. Формуляр за концепция / 2. Concept Note Template
3. Декларация на кандидата (коригирана) / 3. Declaration of Honour
РЕЗУЛТАТИ
Резултати от кандидатстването ще бъдат обявени на тази страница на Механизма.
ЧЕСТО ЗАДАВАНИ ВЪПРОСИ
В тази секция ще бъдат публикувани често задавани въпроси за Стратегически проект № 1 и мястото му в Механизма, включително и по отношение на насоките за кандидатстване.
Въпрос: Нашата организация е регистрирана в [.........] през август 2023. От друга страна, изпълняваме дейности и проекти от 2017 г. Предвид критерия за допустимост, който изисква поне 3 години оперативна история преди крайния срок за подаване на концепции бихме искали да изясним дали нашата организация може да участва. // Our association is registered in [.........] as of August 2023. However, our activities and projects have been ongoing since 2017. Given the eligibility criteria requiring at least three years of operational history prior to the concept note deadline, we would like to clarify whether our organization qualifies for participation.
Получен: 7.3.2025 г., 14:54 ч. Въпрос, получен на английски език
Отговор:
Всеки кандидат от Швейцария трябва да бъде регистриран най-малко три години преди крайния срок на настоящата покана за представяне на концепции, което е същото условие като за българските кандидати.
Въпрос: Можете ли да дадете информация за следващите покани за кандидатстване по Механизма
Получен: 28.02.2025 г., Инфоден
Отговор:
В рамките на Механизма ще бъдат пуснати поне две грантови схеми - точният им брой и структура ще бъдат потвърдени скоро. Първата грантова схема се очаква да бъде отворена през месец юни 2025 г. Тя ще бъде традиционна грантова схема за по-широк кръг от неправителствени организации, с по-малки бюджети и с преобладаващ регионален подход.
Въпрос: Какво разбирате под комуникационни разходи, за които важи ограничението в бюджета? Като цяло предвижданите проекти са в основата си комуникационни и голяма част от дейностите по тях ще са комуникационни - кампании, кръгли маси, дебати.
Получен: 28.02.2025 г., Инфоден
Отговор:
На ниво концепция Програмният оператор насърчава кандидатстващите консорциуми да аргументират комуникационните дейности, съответно разходи. Като цяло, ако предвидените инструменти (кампании, кръгли маси, дебати и подобни) са насочени към комуникация (тоест имат комуникационни цели), то те ще попаднат в заложеното ограничение в бюджета. Ако обаче става въпрос за дейности по същество, въпреки че приличат на комуникационни дейности, то те няма да попаднат в бюджетното ограничение.
Въпрос: Записът от събитието ще бъде ли достъпен и ако да, къде?
Получен: 28.02.2025 г., Инфоден
Отговор:
Поради съображения за сигурност запис от събитието като видео файл няма да бъде достъпен. Презентацията на Програмния оператор, както и изчерпателни отговори на зададените въпроси, са достъпни на уебсайта на Механизма.
Въпрос: Платформа за партньорства ще създавате ли като ПО?
Получен: 28.02.2025 г., Инфоден
Отговор:
На ниво стратегически проекти няма да бъде създавана такава платформа.
Въпрос: Бюджетното ограничение за комуникационни разходи как следва да бъде калкулирано - на ниво партньор или на ниво консорциум?
Получен: 28.02.2025 г., Инфоден
Отговор:
Ограничението е поставено на ниво проект.
Въпрос: Можете ли да опишете организацията и финансирането на оценката на въздействие - базово събиране на данни и оценка на въздействието в края на проекта?
Получен: 28.02.2025 г., Инфоден
Отговор:
Оценка на въздействието ще бъде направена на ниво на всеки един от трите стратегически проекта, както и на ниво на целия Механизъм. Конкретното предложение за подход на оценката на въздействието се очаква да бъде направено от консорциумите, които подадат концепции за проект.
Въпрос: Може ли да получим списък с присъстващите на този инфоден и коя организация представляват (ако другите участниците възразяват) – това би улеснило намирането на ангажирани и заинтересовани партньори, благодаря.
Получен: 28.02.2025 г., Инфоден
Отговор:
Не, Програмният оператор не може да предостави подобен списък с присъстващите.
Въпрос: С приоритет ли ще бъдат разглеждани проекти извън посочените региони (София, Пловдив, Варна, ЮЗР)? И това означава, че организацията трябва да бъде регистрирана в регион извън посочените, или че трябва проектните дейностите да се изпълняват в региони извън посочените?
Получен: 28.02.2025 г., Инфоден
Отговор:
Проектите трябва да имат национален обхват. Предоставените в “Насоките за кандидатстване” критерии са минимални и Програмния оператор очаква допълнителни предложения от кандидатите. Постигането на национален обхват може да бъде планиран чрез дейности, чрез представяне на ангажирани организации, чрез отчитане на участници, чрез изразходване на средствата.
Въпрос: Допустими ли са организации без 3-годишна история за партньори?
Получен: 28.02.2025 г., Инфоден
Отговор:
Не, такъв партньор не би бил допустим. За подробности, моля, вижте “Насоките за кандидатстване” на Стратегическия проект, глава 4.6. “Допустимост”, т. 4.6.1. Допустимост на кандидадите.
Въпрос: Допустими ли са организации без 3-годишна история за партньори?
Получен: 28.02.2025 г., Инфоден
Отговор:
За официални партньори в консорциумите не са допустими. По отношение на асоциираните партньори няма такова ограничение.
Въпрос: Моля, кажете повече за предвижданото от вас теренно проучване.
Получен: 28.02.2025 г., Инфоден
Отговор:
Теренното проучване е предимно насочено към събиране на информация относно цялостното изпълнение на Механизма за гражданска ангажираност и прозрачност. Проучването се извършва в две генерални съвкупности - пълнолетното население на България и активните неправителствени организации (последните са около 7000). Събраната информация ще бъде използвана при залагането на стойности на индикаторите на трите стратегически проекта.
Въпрос: Допустим партньор ли е медиа, регистрирана като търговско дружество? Повечето от независимите медии в България, които правят журналистика (а не са създадени и/или използвани за други цели) са регистрирани като търговски дружества, макар на практика да функционират като НПО – работят за каузата да информират гражданите, нямат печалба, не разпределят дивиденти.
Получен: 28.02.2025 г., Инфоден
Отговор:
Не, не са допустими. Търговски дружества не могат да участват в процедурата. Това изискване е поставено още на ниво подписване на Рамковото споразумение между правителството на Република България и Федералния съвет на Конфедерация Швейцария относно изпълнението на Втория швейцарски принос към избрани държави – членки на Европейския съюз, за намаляване на икономическите и социалните различия в Европейския съюз.
Въпрос: Можете ли да конкретизирате изискванията и начина, по който ще бъдат представяни резултатите. Какви са критериите за оценяване на резултатите?
Получен: 28.02.2025 г., Инфоден
Отговор:
От една страна, разглеждаме резултатите като непосредствени такива, които ще бъдат обвързани със съответните плащания и верифициране на свършеното по дадени работни пакети или дейности. От друга страна, стратегическите резултати са свързани с критериите относно въздействието на проекта. Отчитането на резултатите ще се случва по два начина:
- При конкретни, измерими резултати, те могат да бъдат заложени като индикатори още на етап концепция за проект.
- При по-сложните такива, те могат да бъдат договорени с Програмния оператор на етапа на разработване на пълно проектно предложение. Основата за това договаряне ще бъде отново предложенията, залегнали в концепцията, но те могат да бъдат допълнително рамкирани по време на договорния процес.
Въпрос: В последните години гражданските организации са под силен политически натиск, включително и като са етикетирани като „чуждестранни агенти“. Търсенето на структурни промени с външно финансиране ще даде допълнителни аргументи за такива атаки. Съществува ли стратегия за намеса от страна на ПО и Посолство на Швейцария?
Получен: 28.02.2025 г., Инфоден
Отговор:
Програмният оператор заедно с Швейцарския офис за сътрудничество имат протоколи за действие при подобни ситуации. Важно е да се отбележи, че такива протоколи ще бъдат изискани и от самите Стратегически проекти.
Въпрос: При определянето на капацитета на организациите, проектите за 300 000 евро за какъв период трябва да се отнасят?
Получен: 28.02.2025 г., Инфоден
Отговор:
Определянето на капацитета се осъществява на базата на последните седем години.
Въпрос: Държавните университети в Швейцария разглеждат ли се от програмата като публични организации (public bodies) и съответно - допустими партньори ли са?
Получен: 10.02.2025 г., 11:25 ч.
Отговор:
Да, университетите в Швейцария са допустими партньори съгласно т. 4.6.1. “Допустимост на кандидатите” от Насоките за кандидатстване.
Въпрос: Какво означава “Увеличаване на участието на граждански групи с повишен капацитет, които работят с уязвими общности и групи в неравностойно положение”?
Получен: 07.02.2025 г., 11:08 ч.
Отговор:
Няма конкретно поставени очаквания. Именно този тип интерпретиране и неговата обосновка са неща, които ще бъдат взето предвид при оценката на Концепцията.
Въпрос: Правилно ли разбираме, че ако ангажираме минимум 30 граждани и 5 организации на гражданското общество във всеки регион на ниво NUTS2, тогава ще сме изпълнили това изискване на резултат 3?
Получен: 07.02.2025 г., 11:08 ч.
Отговор:
Ангажирането на минимум 30 граждани и 5 организации на гражданското общество във всеки регион на ниво NUTS 2 е за да се покаже, че даден регион NUTS 2 e включен в проекта. Това са минимални изисквания, а конкретните предложения на Кандидатите ще бъдат предмет на техническата оценка.
Въпрос: Какво се има предвид под “Нарастване на броя на гражданските участници с повишен капацитет или подобрени възможности за работа в мрежи”?
Получен: 07.02.2025 г., 11:08 ч.
Отговор:
По този въпрос очакваме предложение от страна на Кандидата как смята да измери прогреса по този показател. На ниво Концепция все още не става въпрос за обвързващи индикатори, а за аргументирани предложения.
Въпрос: Как отчитаме инициативите на национално ниво (най-вече свързани с промяна на политики и законодателство) - разделяме ли ги на всички региони или се отчитат само към ЮЗ регион, заради София?
Получен: 07.02.2025 г., 11:08 ч.
Отговор:
Има изискване общо за проекта да обхваща национално ниво посредством дейности в минимум 5 от 6 NUTS 2 региона. Конкретни проектни дейности може да бъдат изпълнени и да имат ефект на регионално ниво. Конкретно за промяна в политики и законодателство, ако става въпрос за национално законодателство, то очевидно става въпрос за национален обхват. Ако обаче инициативата се отнася до конкретна общинска политика, наредби и други локални промени,тя ще има регионален характер и следва да бъде отчетена спрямо съответния регион.
Въпрос: Какво се има предвид под “Най-малко 70% от проектните инициативи”: 70% от броя инициативи; 70% от бюджета за инициативи; 70% от местата, в които имаме дейности; 70% от броя на ангажираните граждани и граждански организации.
Получен: 07.02.2025 г., 11:08 ч.
Отговор:
В този случай е оставена свобода на кандидата да предложи подходящ начин, чрез който да се демонстрира, че 70% от проектните инициативи ще бъдат насочени към конкретни региони. На ниво подаване на концепция това ще бъде оценено като част от техническата оценка на проекта, но това все още не e обвързващо и ще бъде разширено и прецизирано на етапа на разработване на пълното проектно предложение.
Въпрос: Ограничението от 5-10 % за комуникационни дейности се отнасят за всички комуникационни дейности или специално за общата проектната комуникация. Комунукаторите са част от перото персонал или част от средствата в тези 5-10 %.
Получен: 07.02.2025 г., 11:08 ч.
Отговор:
Ограничението от 5 до 10% се отнася за всички комуникационни дейности, вкл. общата проектна комуникация. Разходите за комуникатори могат да бъдат включени в комуникационния бюджет, но също така е възможно комуникатор да бъде част от управленския екип на проекта, ако ролята му е структурно обоснована. Това е въпрос на преценка на кандидатите при изготвяне на бюджета, като е важно той да бъде добре аргументиран и координиран с Програмния оператор по време на разработването на пълното проектно предложение.
Въпрос: Относно възлагането на подизпълнители (т 4.8. от Насоките за кандидатстване) е посочено, че „Бенефициерите, които не са възложители по ЗОП, трябва да спазват правилата за възлагане на поръчки, посочени в споразумението за безвъзмездна финансова помощ.“ Бихте ли могли да споделите на този етап какви правила ще трябва да се спазват? Въпросът е с оглед на по-добро планиране на необходимите административно-финансови ресурси за избор на изпълнители.
Получен: 07.02.2025 г., 11:08 ч.
Отговор:
Правилата за наемане на подизпълнители са в процес на одобрение, след което ще бъдат публикувани. Очаква се правилата за договаряне на подизпълнители да не се различават съществено от познатата практика по подобни програми.
Препоръчваме да следите официалната комуникация за актуална информация на сайта на Механизма, която ще ви помогне при планирането на административно-финансовите ресурси за избор на изпълнители Правилата ще бъдат публикувани в рамките на второ тримесечие на 2025 г.
Въпрос: В Насоките за кандидатстване е описано, че подходът за проекта ще бъде т.нар. Подход с фиксирана сума, ориентирана към резултатите (lump sum). От друга страна, пише също, че ще се проверяват детайлно разходи за персонал, ведомости, таймшийтове, платежни и т.н., тоест пълната финансова документация. Моля да споделите малко повече информация за отчитането – техническо и административно на проекта: на какъв срок се извършва, пълната финансова документация ли се предава и плащанията с фиксирана сума ли са (тоест при доказване постигане на 100% планираните резултати с доклади, присъствени списъци и т.н., т.е. документи по същество за съответната дейност) или се извършват срещу подадени финансови документи.
Получен: 07.02.2025 г., 11:08 ч.
Отговор:
Подходът на фиксирани бюджети (lump sum) дава гъвкавост на бенефициерите в рамките на работните пакети. Подробна информация относно така зададения въпрос е предоставена в Насоките за кандидатстване, глава 4.6 „Допустимост на разходите“. Препоръчваме да се запознаете с този раздел за конкретни указания относно отчетността и документите, които се изискват за верифициране на разходите и резултатите, като обърнете внимание в частност на т. 4.6.4 “Допустимост на разходите и категории разходи”.
Въпрос: В т. 4.6.4. Допустимост на разходите и категории разходи се споменава подаването на одитен доклад. Извършването на одит също ли е задължителна дейност и съответно необходимо ли е да се бюджетират средства в проекта от страна на партньорите? Един одит за целия проект ли трябва да се направи или всеки партньор трябва да има отделен одитен доклад? Моля за разяснения, за да имаме предвид при бюджетирането и описанието на дейностите
Получен: 07.02.2025 г., 11:08 ч.
Отговор:
Одитирането на дейността ще бъде извършено от външен одитор нает и заплатен от Програмния оператор. Предвид това сумата за одит няма да се бюджетира в проекта. Към всяко искане за плащане без първоначалното авансово плащане ще се изисква одит на направените разходи.
Въпрос:Моля да потвърдите нашето разбиране, че ограничението на бюджета от 250000 франка на партньор не включва задължителната дейност по оценка на въздействието, която може да се случи до 2 месеца след приключване на проекта.
Получен: 07.02.2025 г., 11:08 ч.
Отговор:
Да, потвърждаваме. Разходите за задължителната дейност по оценка на въздействието не се включват в ограничението от 250 000 швейцарски франка на партньор. Тази дейност може да бъде извършена в рамките на два месеца след края на проекта, като финансирането ѝ се осигурява отделно от максималния допустим бюджет за партньора.
Въпрос: Каква ще бъде схемата на плащанията, предвижда ли се авансово плащане и ако да, в какъв размер?
Получен: 07.02.2025 г., 11:08 ч.
Отговор:
Предвижда се да има авансово плащане, което е възможно да бъде до 50%, като финалният размер на авансовото плащане ще бъде определен с финалния проект и бюджет. Тази информация е част от изпълнението на бъдещите проекти и е в процес на окончателно одобрение, след което ще бъде публикувана.
Въпрос: Възможно ли е партньорите по проекта да носят отговорност за отделни елементи на управлението на проекта?
Получен: 07.02.2025 г., 11:08 ч.
Отговор:
Да, възможно е.
Въпрос: Възможно ли е водещият партньор да има бюджет по-голям от 250 000 CHF?
Получен: 07.02.2025 г., 11:08 ч.
Отговор:
Не. Не е възможно. Изключение се прави за бюджетите за дейността за оценка на въздействието, който може да бъде допълнен към бюджета на водещата организация и е извън тези 250,000 CHF, както е описано в “Насоките за кандидатстване”, т. 4.6.1 Допустимост на кандидатите.