ОБЩА ИНФОРМАЦИЯ

Обосновка

Българското общество става все по-поляризирано, което отслабва гражданския диалог и доверието в процеса на вземане на решения в обществото. Фрагментираната медийна среда допълнително отслабва гражданската ангажираност. Съществува ясна потребност от по-активно участие в обществените дебати и дискусии.

Силното и независимо гражданско общество е от ключово значение за демокрацията и управлението, а гражданите продължават да разчитат на НПО да представляват техните интереси, да се застъпват за техните права и да улесняват общественото участие в процеса на вземане на решения.

В този контекст схемата за безвъзмездна финансова помощ „Гражданско овластяване и ангажираност“ (още грантовата схема) се фокусира върху гражданската ангажираност на регионално ниво, като предоставя гъвкава рамка за организациите да разработват инструменти за участие, да засилват усилията за застъпничество и да увеличават участието на гражданите в местното управление. Разширяването на гражданската ангажираност извън големите градски центрове е в основата на тази инициатива. Грантовата схема дава предимство на проекти в региони с недостатъчно ниво на участие, като предоставя възможност местните гласове да бъдат чути в процесите на управление и политиките да отразяват специфичните нужди на различните общности.

Тази схема за безвъзмездна помощ има за цел да засили гражданската ангажираност и да овласти неправителствените организации и местните граждански инициативи във всички области на обществения живот, независимо от техния тематичен фокус на работа. Вместо да се обръща внимание на конкретни обществени проблеми, грантовата схема повишава капацитета на организациите да ангажират гражданите, да се застъпват за своите цели и да допринасят за прозрачно и приобщаващо управление. Тя подкрепя организации, работещи в различни области - включително социална справедливост, опазване на околната среда, образование, права на човека, икономическо развитие, както и управление - като им предоставя инструменти за мобилизиране на общностите, оказване на влияние върху политиките и засилване на демократичната отчетност.

В същността си схемата за безвъзмездна помощ „Гражданско овластяване и ангажираност“ приоритизира разширяването на гражданското участие и укрепването на способността на НПО да действат като посредници между гражданите и институциите. Чрез насърчаване на приобщаващото вземане на решения и стимулиране на институционалната отзивчивост, грантовата схема гарантира, че организациите могат ефективно да ангажират обществеността и да стимулират промените в съответните си тематични области, като същевременно колективно укрепват демократичната структура на България.

За да се постигне това, грантовата схема подкрепя организациите в разработването на инструменти за участие, в усъвършенстването на стратегиите за застъпничество и във възприемането на иновативни подходи за ангажиране на гражданите. Това включва използването на данни, анализи и цифрови технологии за подобряване на достъпа до информация, насърчаване на открития диалог и гарантиране, че публичното вземане на решения е приобщаващо, прозрачно и отговаря на нуждите на общността. Неправителствените организации се насърчават да възприемат адаптивни, основани на доказателства подходи, които дават възможност на гражданите да участват активно във формирането на политиките, които ги засягат.

Ангажирането на множество различни заинтересовани страни повишава ефективността и обхвата на гражданските инициативи. Грантовата схема насърчава НПО да си сътрудничат с местните власти, бизнеса, медиите и академичните институции за обмен на знания, изграждане на синергии и разширяване на достъпа до гражданите, без да се изисква официално партньорство в рамките на проекта. Тези взаимодействия спомагат за засилване на гражданското участие, подобряване на институционалната прозрачност и повишаване на обществената отчетност, особено на регионално равнище. Като насърчава диалога и съвместните действия между гражданското общество и публичните институции, грантовата схема подпомага развитието на устойчиви механизми за гражданско участие и приобщаващо управление.

Схемата за безвъзмездна помощ „Гражданско овластяване и ангажираност“ има за цел да насърчава приобщаващо, отворено за участие и представително вземане на решения и управление общество, особено в по-слабо развитите региони, като насърчава разбирателство в обществото, устойчиво развитие, достъп до правосъдие и ефективни и отговорни институции чрез партньорства с публичните институции, бизнес, академични среди и други, с фокус местно / регионално ниво. В съответствие със стратегическата цел на МГАП за насърчаване на гражданското участие в управлението и изработването на политики, грантовата схема има за цел:

• Да укрепи капацитета за представителство на неправителствените организации – да подобри способността на НПО да мобилизират поддръжници, да разширяват своя достъп до граждани и да гарантират, че различните гласове на гражданите са ефективно представени в процесите на вземане на решения.

• Да изгради капацитет за приобщаващо управление – да предостави на гражданите инструменти за участие в управлението, да насърчи диалога между институциите и обществеността и да укрепи механизмите за граждански контрол.

• Да изгради капацитет за междусекторно сътрудничество – да насърчи партньорствата между НПО, институциите, бизнеса, медиите и академичните среди за изработване на решения чрез съвместни подходи.

• Да укрепи достъпа до правосъдие и върховенството на закона – да осигури подкрепа за НПО в наблюдението на законодателни и регулаторни процедури, в застъпничеството за независимост на съдебната власт и в разработването на стратегически правни действия, които защитават пространството на гражданското общество и правата на гражданите.

• Да повиши институционалната отчетност и почтеност – да подкрепи инициативи, които подобряват прозрачността, борят се с корупцията и държат публичните институции отговорни чрез независим мониторинг и механизми за граждански контрол.

• Да улесни съвместните инициативи за местно развитие – да укрепи местното управление с участие на гражданите с цел насърчаване на създаване на решения от самите граждани, особено в регионите с недостатъчна гражданска ангажираност.

• Да повиши значението на зачитането, защитата и насърчаването на гражданското пространство – да засили усилията за гарантиране на основните свободи, за противодействие на ограниченията върху гражданското общество и за укрепване на демократичната рамка на България срещу външни и вътрешни заплахи.

• Да укрепи местната ангажираност и приобщаващото и независимо гражданско общество – да подкрепи развитието на устойчиви, независими граждански организации, които са неразделна част от своите общности и които осигуряват дългосрочна гражданска ангажираност и овластяване на местно ниво.

Допустими кандидати по настоящата процедура са български неправителствени организации, които искат да получат безвъзмездна финансова помощ. Партньорството не е задължително. Проектите могат да бъдат реализирани както самостоятелно, така и в партньорство с други организации. Приветстват се партньорства в рамките на България, както и сътрудничество с швейцарски организации, включително обмен на опит, консултации или тематичен принос. Участието на такива организации може да бъде формализирано чрез партньорски роли или на ниво заинтересовани страни. Независимо от формата, добавената стойност от подобно сътрудничество следва да бъде ясно обоснована. Този тип взаимодействие не е обвързан с автоматично присъждане на допълнителни точки, но ще бъде оценяван като част от цялостното качество и потенциал за въздействие на предложението.

Кандидатите трябва да отговарят на следните критерии за допустимост:

Правен статут на българските кандидати

• Юридически лица с нестопанска цел

Водещите кандидати трябва да са вписани в Регистъра на юридическите лица с нестопанска цел на Агенцията по вписванията в България и да са регистрирани като юридически лица най-малко три години преди крайния срок на настоящата покана за подаване на проектни предложения. Въпреки това водещи организации с юридическа регистрация от по-малко от три години също могат да бъдат допустими в рамките на наличната квота за водещи организации* (вж. по-долу) и при наличните бюджетни ограничения за организации с по-малък опит на ниво общ бюджет на проект и бюджет на организация. При всички случаи всички организации трябва да са законно регистрирани поне една година преди крайния срок за подаване на проектни предложения по настоящата покана. Партньорите, ако има такива, трябва да са вписани в Регистъра на юридическите лица с нестопанска цел на Агенцията по вписванията и да са учредени като юридически лица най-малко една година преди крайния срок за подаване на проектните предложения по настоящата покана. Българските кандидати /водещи организации и партньори трябва да попадат в една от следните две категории:

a) Юридически лица с нестопанска цел, регистрирани по Закона за юридическите лица с нестопанска цел (ЗЮЛНЦ),

b) читалища, регистрирани съгласно Закона за народните читалища (ЗНЧ).

* Квота за водещи организации, НПО, регистрирани преди по-малко от 3 години, но не-по малко от 1 година преди крайния срок на настоящата покана за подаване на проектни предложения - предвидена е специална квота от до 5 проекта, запазена за водещи организации, НПО, регистрирани преди по-малко от 3 години, но повече от 1 година преди крайния срок на поканата. Максималният размер на безвъзмездните средства за един проект, воден от подобни, по-малко опитни НПО, отпуснати в тази категория, е 100,000 лева.

• Независимост

Всеки български кандидат трябва да бъде независим от правителствени структури, публични власти (местни и национални), политически партии, религиозни организации и търговски компании. Ако такива субекти участват в управлението на дадена кандидатстваща организация, те могат заедно или поотделно да притежават само малцинствен дял от гласовете в Общото събрание и в Управителния съвет в сравнение с представителите на гражданското общество.

Политическите партии и социалните партньори, включително работодателски организации, браншови асоциации и синдикати, не могат да бъдат кандидати по настоящата грантова схема.


Правен статут на швейцарския/те партньор/и

• Юридически лица

Щвейцарските партньори трябва да бъдат неправителствени или публични организации, регистрирани в Швейцария най-малко една година преди крайния срок на настоящата покана за подаване на проектни предложения.


Асоциирани партньори

Асоциираните партньори не са кандидати (вижте определенията по-горе в Насоките). Асоциираните партньори имат право да участват в проекта, но не могат да получават средства по проекта. Асоциираните партньори могат да са юридически лица, регистрирани в България или Швейцария.

Съответствие с целите и очакваните резултати на процедурата

Проектите ще се считат за допустими, ако са в съответствие със стратегическите и специфичните цели и включват поне един от двата очаквани резултата, изброени в точки 3.2 и 3.3 от Насоките за кандидатстване.

Продължителност

Продължителността на даден проект е между 12 и 18 месеца. Всички проекти трябва да бъдат завършени до 31 декември 2028 г.

Грантовата схема „Гражданско овластяване и ангажираност“ има регионален обхват, като най-малко 70% от общата сума на финансирането ще бъде отпуснато на НПО, регистрирани и осъществяващи дейността си извън общините София, Пловдив и Варна.

Останалите до 30% от средствата могат да подкрепят проекти, при които водещите кандидати или партньори са регистрирани в тези три общини, при условие, че проектите допринасят значимо за целите на грантовата схема и демонстрират силна регионална насоченост чрез включване на партньори извън тези общини. Тъй като бюджетите на проектите варират, разпределението на средствата ще се следи в процеса на подбор и финансиране.

Грантовата схема ще проследява разпределението на отпуснатите суми, а не само броя на проектите, като гарантира, че общото финансиране съответства на регионалната квота.Ако е необходимо, по време на етапа на подбор могат да бъдат направени корекции, за да се поддържа необходимият баланс, като се даде приоритет на проекти извън трите общини, за да бъде постигната целта от 70%.

За да се гарантира спазването на поставените изисквания, от кандидатите ще бъде изискано да представят подробна разбивка на бюджет по партньори още на етапа на кандидатстване. За повече информация и разяснения се консултирайте с Насоките за кандидатстване.

Схемата за безвъзмездна помощ „Гражданско овластяване и ангажираност“ се фокусира върху дейности, подкрепящи ключови цели като укрепване на местните механизми за участие, изграждане на капацитет за приобщаващо и прозрачно управление, подобряване на достъпа до правосъдие и върховенство на закона, насърчаване на институционалната отчетност и приобщаване и насърчаване на инициативи за местно развитие и междусекторно сътрудничество.

Дейности за реакция при кризи може да бъдат финансирани, ако получателите на безвъзмездни средства се сблъскат с неочаквани рискове или заплахи и ако по този повод се наложи да преразгледат част от дейностите си в координация с Програмния оператор. Грантовата схема няма конкретна тематична насоченост. Смисълът на тази грантова схема е да допринесе за отворено, приобщаващо вземане на решения и управление в по-слабо развитите региони, като се насърчават гражданската ангажираност и участие, толерантните и приобщаващи общества.

Грантовата схема допуска изпълнението на редица дейности, включително, но не само:

• Приобщаващо вземане на решения: усилия за укрепване на механизмите за участие на местно равнище и за повишаване на приобщаването в управлението.

• Застъпничество, основано на данни: стратегическо използване на данни, методи, аналитични инструменти и практики за застъпничество и влияние върху политики, основани на доказателства.

• Медийна грамотност и прозрачност: инициативи за повишаване на участието с цел подобряване качеството и прозрачността на медиите.

• Участие и добро управление: проекти, които насърчават участието на гражданите в процеса по вземане на решения и които популяризират практиките на добро управление.

• Гражданско образование: проекти, които насърчават гражданското образование и ангажираност.

• Достъп до правосъдие и институционална отчетност: проекти, насочени към подобряване на достъпа до правосъдие и осигуряване на институционална отчетност.

• Междусекторно сътрудничество: инициативи, които насърчават междусекторното сътрудничество за развитие на общностите.

• Насърчаване на иновациите: инициативи, които стимулират нови решения, предлагащи концептуални, процесни, продуктови или организационни промени за по-добро задоволяване на обществените нужди.

Целта на изброените по-горе дейности е да послужат като насоки с примерни действия, които могат да бъдат финансирани. Кандидатите може да предлагат и други, специфични за контекста дейности, които обаче следва да съответстват на целите на грантовата схема с фокус върху ключовите резултати и същевременно да отговарят на нуждите и предизвикателствата на целевите групи.

В допълнение към основните дейности проектът трябва да включва и следните задължителни работни пакети:

• Управление и координация;

• Комуникация, разпространение, популяризиране и осигуряване на видимост за проекта.

ЗА ПОВЕЧЕ ИНФОРМАЦИЯ ОТНОСНО ДОПУСТИМОСТТА НА ДЕЙНОСТИТЕ СЕ ОБЪРНЕТЕ КЪМ НАСОКИТЕ ЗА КАНДИДАТСТВАНЕ.

Индикативният бюджет на схемата за БФП „Гражданско овластяване и ангажираност“ е приблизително 6,400,000 лева. (при планирани 3,200,000 швейцарски франка):

• Индикативен размер на бюджета за един проект: 60,000 – 300,000 лева.

• Очакван брой финансирани проекти: 35-40

За да се гарантира финансова жизнеспособност и устойчивост, бюджетът (финансовите средства), поискан от всеки кандидат или партньор в рамките на проектите, не може да надвишава два пъти общия приход от стопанска и нестопанска дейност на съответния кандидат/водеща организация или партньор, който той е регистрирал през последните три години (за организации с период на регистрация между 1 и 3 години, това условие се отнася за съответния брой приключени години спрямо тяхната регистрация).

Предвижда се финансиране на максимум 5 проекта за кандидати, които са водеща организация, въпреки, че са регистрирани преди по-малко от три години, но по-дълго от 1 година. Максималният размер на финансовата подкрепа за един проект, в който водеща организация е НПО с регистрация между 1 и 3 години, към крайния срок на поканата за подаване на проектни предложения е 100,000 лева.

Когато в проектното предложение участва партньор НПО с по-малък опит, (тоест регистрирана преди по-малко от 3 години, но не по-малко от 1 година, към крайния срок на поканата за подаване на проектни предложения), то бюджетът на тази организация не може да надвишава 100,000 лева, независимо от приходите за периода.

Направляващият комитет на МГАП, с подкрепата на Програмния оператор, си запазва правото да коригира със съгласието на кандидата разпределението на бюджета на ниво проект и на ниво грантова схема - включително възможността да не разпредели всички налични средства по грантовата схема - въз основа на подадените бюджетни обосновки и съображения за ефективност и ефикасност на разходите. Окончателният бюджет на всеки от проектите ще бъде потвърден и одобрен по време на етапа на сключване на Споразумението за безвъзмездна финансова помощ.

Схемата за безвъзмездна помощ „Гражданско овластяване и ангажираност“ е структурирана като покана за кандидатстване на един етап – кандидатите подават разработени цялостни проектни предложения, които се подлагат на оценка и подбор въз основа на набор от критерии за отпускане на безвъзмездни финансови средства.

Кандидатите подават разработени пълни проектни предложения, които преминават през административни проверка и проверка за допустимост, преди да бъдат оценени от оценителна комисия въз основа на набор от предварително определени критерии. Предложенията трябва да достигнат минимален праг от 60 точки, за да се класират за финансиране. Само най-високо оценените предложения ще получат препоръка да бъдат финансирани до изчерпване на отпуснатия бюджет по настоящата покана. След оценката Програмният оператор съставя оценителен доклад с пълен списък на предложенията и съответните резултати от оценката. Въз основа на тази оценка, Направляващият комитет (НК) на МГАП преглежда проектните предложения, като взема предвид резултатите от оценката и препоръките на ПО, предложени от оценителите, както и стратегически съображения (напр. тематично и регионално покритие, постигане на резултатите на МГАП и др.), и одобрява проектните предложения, които да бъдат финансирани.

В рамките на този процес ще бъдат изготвени и одобрени четири списъка с проектни предложения: отхвърлени на етап административно съответствие и допустимост; отпаднали на етап оценка (под прага за финансиране от 60 точки); предложени за финансиране; и такива, които преминават прага за финансиране, но за които не достигат средства.

Кандидатите, чиито проектни предложения са отхвърлени на етап административно съответствие и допустимост, могат да подадат официално искане за преразглеждане , веднага след като бъдат уведомени за резултата от този етап.

На етап оценка на проектни предложения резултатът не може да бъде преразглеждан, освен при констатирани процедурни нарушения.

Всички кандидати, чиито проекти са избрани за финансиране, ще бъдат поканени да подпишат Споразумение за безвъзмездна финансова помощ. Програмният оператор ще оформи споразуменията с избраните организации, за да започне изпълнението на проектите им. По време на подготовката на споразумението може да се проведат уточняващи разговори за бюджет, обхват, индикатори и други, в резултат на препоръките на оценителите, НК, както и по други съображения. От кандидатите може да бъде поискана допълнителна информация. Съгласието с исканите изменения ще бъде предварително условие за подписване на споразумението за отпускане на безвъзмездни средства. Ако избраните кандидати не пристъпят към сключване на договор, ПО може да покани следващите по ред предложения от резервния списък, да започнат процеса на сключване на Споразумение за безвъзмездна помощ.


НАСОКИ ЗА КАНДИДАТСТВАНЕ

Можете да изтеглите документите за кандидатстване по-долу или от Раздел "Приложения" във Вашето проектопредложение в платформата за кандидатстване на МГАП:

1. Насоки за кандидатстване

2. Ръководство за работа с платформата за кандидатстване

3. Формуляр А1 - Раздел 6

4. Образец Б. Бюджет по проект (актуализиран)

5. Образец В1. Декларация на водещия кандидат

6. Образец В2. Декларация за партньори (български)

7. Образец В2. Декларация за швейцарски партньор

8. Образец Г. Заявление за партньорство за български партньори

9. Образец Г. Заявление за партньорство за швейцарски партньори

Процедура за решаване на спорове

Според Насоките за кандидатстване може да се включват и Писма за подкрепа от асоциирани партньори и заинтересовани страни. Те се подават в платформата в свободна форма (без образец).

РЕЗУЛТАТИ

Резултати от кандидатстването ще бъдат обявени на тази страница на Механизма.

ЧЕСТО ЗАДАВАНИ ВЪПРОСИ

В тази секция се публикуват често задавани въпроси за Грантова схема № 1 и мястото й в Механизма, включително и по отношение на Насоките за кандидатстване.

Въпрос: Има ли изискване за спазване на определена процедура при възлагането на разходите за външни услуги?

Получен: 7.7.2025 г., 14:05

Отговор:

Предстои Програмният оператор да публикува условията и реда за определяне на изпълнители.

Въпрос: При извършване на малки СМР следва ли да се представя КСС за предвидените дейности?

Получен: 7.7.2025 г., 14:05

Отговор:

Планирането на различните дейности и работни пакети по проекта следва да отразяват добрите практики в представянето на такъв тип дейности при кандидатстване за безвъзмездна финансова помощ и ще бъде взето предвид при оценката на проектните предложения.

Въпрос: Допустимо ли е закупуването на работни компютри за персонала, нает по т.А, и ако да - това към коя бюджетна линия трябва да се отнесе – т.Г или т. Ж2?

Получен: 7.7.2025 г., 14:05

Отговор:

Преките разходи по проекта, включително категория Г. Инвестиционни разходи (дълготрайни материални и нематериални активи), следва да са пряко свързани с изпълнението на проекта и подчинени на постигането на целите на този проект. Непреките разходи от категория Ж2. Разходи за изграждане на организационен капацитет и развитие са предвидени за по-широките цели на организацията. Решение е на кандидата в коя категория да включи този разход, съобразявайки се със съответните ограничения за всяка от двете категории разходи.

Въпрос: Можете ли да поясните каква е разликата между т.Г – инвестиционни разходи, и описаната по аналогичен начин възможност в т.Ж2 за закупуване на ДМА и ДНА?

Получен: 7.7.2025 г., 14:05

Отговор:

Преките разходи по проекта, включително категория Г. Инвестиционни разходи (дълготрайни материални и нематериални активи), следва да са пряко свързани с изпълнението на проекта и подчинени на постигането на целите на този проект. Непреките разходи от категория Ж2. Разходи за изграждане на организационен капацитет и развитие са предвидени за по-широките цели на организацията.

Въпрос: Съгласно нашето разбиране на текста в Насоките, разходите по т. Ж2 могат да бъдат и по-малко от 15%, т.е. имаме право на преценка и те не са фиксирани както е при Ж1 - моля потвърдете. Тези разходи следва ли да се обосноват и ако да - къде? Обосновката трябва ли да съдържа детайли за отделните видове разходи, които възнамеряваме да направим в рамките на този бюджетен раздел, напр. 2 броя лап топ, и т.н.?

Получен: 7.7.2025 г., 14:05

Отговор:

Непреките разходи Ж2. Разходи за изграждане на организационен капацитет и развитие могат да бъдат и по-малко от 15% и следва да бъдат представени разход по разход в лист “Б3. Разходи капацитет (G2)” от образеца за Бюджет на проект и да бъдат аргументирани в т. 6.3 “Развитие на организационния капацитет” от Формуляр А1 - Раздел 6.

Въпрос: Разходите за А. Персонал за управление трябва ли изцяло да бъдат отразени в работен пакет Управление, или може / трябва да се разпределят и в останалите работните пакети, където служителите биха имали отговорности за изпълнение?

Получен: 7.7.2025 г., 14:05

Отговор:

Разходите за персонал за управление следва да се включат преимуществено в работния пакет Управление, когато те се отнасят до управлението. Ако едни и същи експерти участват и в дейности по същество, различни от управление, разходите за тях могат да бъдат отразени в останалите работни пакети.

Въпрос: Наемането на определения основен персонал съгласно указанията може да бъде на трудов или граждански договор. В тази връзка: Ако наемането на персонал на граждански договор се приема за външна услуга, как следва да се бюджетира този разход - към А. Персонал или към Е. Външни услуги?

Получен: 7.7.2025 г., 14:05

Отговор:

Класифицирането като външна услуга зависи не от типа договор, а от това, дали експертизата на членовете на екипа е постоянно налична за организацията. Решението дали разходът да бъде в категория А. Персонал или Е. Външни услуги зависи от отговора на този въпрос.

Въпрос: Наемането на определения основен персонал съгласно указанията може да бъде на трудов или граждански договор. В тази връзка: Ако един или повече членове на екипа бъдат наети на граждански договор, това тълкува ли се като външна услуга, съответно включва ли се в ограничението за 30% за външни услуги?

Получен: 7.7.2025 г., 14:05

Отговор:

За да могат да бъдат поставени в категория разходи А. Разходи за персонал, експертите, които бъдат определени за членове на екипа, следва да са част от редовния (постоянен) персонал на организацията. Механизмът на наемане като част от този персонал може да бъде чрез трудов или чрез граждански договор.

Въпрос: Бихме искали да попитаме дали е допустимо кандидатстване с проект, подаден от името на неформална мрежа, с петгодишен опит, състояща се от 11 неправителствени организации, всичките поотделно с опит над 3 години, работещи на национално ниво, от тях 3 са от София, другите са от Кюстендил, Ловеч, Сливен, Казанлък, Нови пазар, Търговище? Основната цел на коалицията, която се управлява от донорска Фондация чрез финансиране на отделните НПОта по проекти, е да се застъпва за системна промяна, за разработване на политики за пълноценна грижа за децата до 3г. възраст. Усилията й са насочени към осигуряване на политическа и обществена подкрепа за приемането на комплекс от мерки за намаляване на бедността и подобряване на достъпа до услуги за семействата в риск.

Мрежата е неформална, не е вписана в Регистъра на юридическите лица с нестопанска цел на Агенцията по вписванията в България и не е регистрирана като юридическо лице.

Въпросите ми са:

1. Допустима ли е мрежата да кандидатства с проекто- предложение от нейно име?

2. Ако не е допустима, възможно ли е управляващата фондация да кандидатства с проекто предложние за нуждите на тази мрежа?

3. Възможно ли е някоя от 11те неправителствени организации от мрежата, които са регистрирани като юридически лица, да кандидатства с проекто- предложение от името на Мрежата и за нейните нужди?

4. Възможно ли е една водеща от 11те НПОта от мрежата да кандидатства с проекто- предложение в партньорство с другите 10 НПОта?

Получен: 27.6.2025 г., 16:37

Отговор:

Програмният оператор не прави оценка на допустимост в рамките на рубриката “Въпроси и отговори”. Всеки кандидат трябва да отговаря кумулативно на условията за допустимост на кандидатите, както са описани в секция 4.5.1 Допустимост на кандидатите от Насоките за кандидатстване, включително, но не само да бъде вписан в Регистъра на юридическите лица с нестопанска цел на Агенцията по вписванията в България. По отношение на допустимостта на дейностите грантовата схема няма конкретна тематична насоченост, както е указано в секция 4.5.3 Допустимост на дейностите от Насоките за кандидатстване.

Въпрос: Бихме искали да попитаме дали Университетът [...] в Швейцария отговаря на Вашите изисквания за швейцарски партньор?

В чл. 1 от Закона за университета на кантона [...] пише „Университетът [...] е самостоятелна публичноправна институция на кантона със собствена правосубектност и право на самоуправление.“

Университетът [...] е самостоятелна публичноправна институция на кантона [...], Швейцария. Той притежава собствена правосубектност и право на самоуправление, което му позволява да управлява академичната, административната и финансовата си дейност независимо, в рамките на кантоналното и федералното законодателство. Той е юридическо лице по публичното право (öffentlich-rechtliche Anstalt). Финансиран е основно от кантона [...] и Швейцарската конфедерация.

Получен: 3.7.2025 г., 10:53

Отговор:

Програмният оператор не прави индивидуална оценка на допустимост в рамките на рубриката “Въпроси и отговори”. Всеки кандидат трябва да отговаря кумулативно на условията за допустимост на кандидатите, както са описани в секция 4.5.1 Допустимост на кандидатите от Насоките за кандидатстване. За швейцарски партньори единствените условия са да бъдат неправителствени или публични организации, регистрирани в Швейцария най-малко една година преди крайния срок на настоящата покана за подаване на проектни предложения.

Въпрос: [перифразиран] Възможно ли е да се направи изключение по критериите за допустимост на кандидатите?

Получен: 2.7.2025 г., 15:32

Отговор:

В рамките на Грантова схема “Гражданско овластяване и ангажираност” не се разглеждат искания за изключения от общите правила за допустимост на кандидатите, на проектите и на дейностите по проектите. Подобно преразглеждане би нарушило принципа на равнопоставеност между същите.

Въпрос: Съотношението 70/30% важи ли за разпределението на проектния бюджет между партньорите в консорциума?

Тоест, ако проектното предложение включва координатор от София и партньор от друга община (извън Пловдив и Варна), съществува ли изискването координаторът от София да получи до 30% от бюджета на проектното предложение?

Получен: 27.6.2025 г., 16:38

Отговор:

Посоченото съотношение на финансирането не се отнася за разпределението на бюджета между партньорите вътре в проектите.

Въпрос: Стр. 18 Грантовата схема „Гражданско овластяване и ангажираност“ има регионален обхват, като най-малко 70% от общата сума на финансирането ще бъде отпуснато на НПО, регистрирани и осъществяващи дейността си извън общините София, Пловдив и Варна… И „Грантовата схема ще проследява разпределението на отпуснатите суми, а не само броя на проектите, като гарантира, че общото финансиране съответства на регионалната квота.“

Правилно ли разбираме, че дори и партньорските организации да са от друг град, ако организация, регистрирана в София, Пловдив или Варна, е водеща или партньор, то тази проектна кандидатура ще може да кандидатства за част от 30% от общия размер на цялата грантова схема? Ако отговорът е „да“, би ли имало разлика, ако всички проектни дейности се извършват извън територията на София, Пловдив или Варна?

Получен: 27.6.2025 г., 16:38

Отговор:

Регионалното разпределение на финансирането важи, дори и да има само една организация от Столична община, община Пловдив и община Варна, независимо дали тя е водеща или партньорска организация и независимо къде се извършват дейностите.

Въпрос: Стр. 17 „Една кандидатстваща организация може да участва като водеща организация само в един проект в рамките на МГАП.“ Това означава, че може да бъде водеща в един проект и партньор в друг или пък партньор в два проекта (при условие, че полученото финансиране от организацията финансиране не надхвърля 250,000 франка)? Едни и същи ли са ограниченията за новоосновани и установени организации?

Получен: 27.6.2025 г., 16:38

Отговор:

Ограниченията за водеща организация и за 250 000 швейцарска франка са независими едни от други. Тези две изисквания важат за всички кандидатстващи организации в рамките на целия Механизъм.

Въпрос: Периодът на изпълнение на проекти не може ли да е по-дълъг от 18 месеца?

Получен: В периода 17.6.2025 г. - 20.06.2025 г., Инфодни

Отговор:

Периодът на изпълнение на проекти следва да бъде между 12 и 18 месеца, както е обявено в т. 4.5.2 Допустимост на проектите от Насоките за кандидатстване по Грантова схема № 1. Целеполагането и искания бюджет на проекта следва да са съобразени с тази продължителност на проектите.

Въпрос: Може ли асоциация на читалища да кандидатства?

Получен: В периода 17.6.2025 г. - 20.06.2025 г., Инфодни

Отговор:

Програмният оператор не прави оценка на допустимост в рамките на рубриката “Въпроси и отговори”. Всяка организация може да кандидатства по Грантова схема № 1, стига да отговаря кумулативно на условията за допустимост на кандидатите, приложими за нея.

Въпрос: Електронно ли се задават въпроси?

Получен: В периода 17.6.2025 г. - 20.06.2025 г., Инфодни

Отговор:

Въпроси по Грантова схема № 1 се задават единствено по електронен път на имейл адрес po@swisscetf.bg

Можете да задавате въпросите си не по-късно от 14 работни дни преди крайния срок за подаване на проектни предложения.

Въпрос: Критериите за оценка публикувани ли са?

Получен: В периода 17.6.2025 г. - 20.06.2025 г., Инфодни

Отговор:

Критериите за оценка са публикувани в т. 5.2.2 Оценка на проектните предложения от Насоките за кандидатстване по Грантова схема № 1.

Въпрос: Какъв е режимът на помощта?

Получен: В периода 17.6.2025 г. - 20.06.2025 г., Инфодни

Отговор:

Тази процедура не е обект на режима на държавните помощи.

Въпрос: В какъв срок ще се разглеждат отчетите?

Получен: В периода 17.6.2025 г. - 20.06.2025 г., Инфодни

Отговор:

Конкретните срокове на подаване, разглеждане и обявяване на резултатите ще бъдат включени в ръководство за изпълнение на проектите по Грантова схема № 1, което е в процес на изготвяне от страна на Програмния оператор и ще бъде обявено преди започване на изпълнението на проектите по схемата. Като ориентир се очаква периодът на разглеждане на отчетите да бъде около три месеца от датата на подаването им.

Въпрос: Одит предвижда ли се и кой го прави?

Получен: В периода 17.6.2025 г. - 20.06.2025 г., Инфодни

Отговор:

Окончателният финансов отчет за всички допустими разходи по проекта ще бъде сертифициран от независим одитор за достоверността и допустимостта на отчетените разходи. Независимият одитор е наета от Програмния оператор за проверка и одит на разходите по проекта.

Въпрос: В 15 % организационно развитие влиза ли СМР?

Получен: В периода 17.6.2025 г. - 20.06.2025 г., Инфодни

Отговор:

Разходите за дребни строително-ремонтни дейности и инвестиционните разходи са преки разходи и са ограничени до 15% от общо допустимите разходи по проекта (преки и непреки), докато разходите за изграждане на организационен капацитет са непреки разходи и са ограничени до 15% от всички преки разходи по проекта.

Въпрос: Какво е ограничението за бюджет за управление?

Получен: В периода 17.6.2025 г. - 20.06.2025 г., Инфодни

Отговор:

Няма формално ограничение за бюджет за управление с изключение на непреките административни разходи до 10% от общите допустими преки разходи по проекта на водещия кандидат. Въпреки това тежестта на разходите за управление и координация ще бъде оценявана спрямо разходите за останалите работни пакети и спрямо принципите на икономичност, ефективност и ефикасност.

Въпрос: Колко работни пакети трябва да има проект?

Получен: В периода 17.6.2025 г. - 20.06.2025 г., Инфодни

Отговор:

Проектите следва да имат не по-малко от три работни пакета - тематичен работен пакет, работен пакет за управление и координация и работен пакет за комуникация, разпространение, популяризиране и осигуряване на видимост за проекта.

Въпрос: Колко може да иска максимално дадена организация?

Получен: В периода 17.6.2025 г. - 20.06.2025 г., Инфодни

Отговор:

Исканото финансиране за всеки кандидат не може да бъде по-голямо от двойния размер на сумата от техните приходи за последните три приключени финансови години. Когато в проектното предложение участва неправителствена организация с по-малък опит, (тоест регистрирана преди по-малко от 3 години, но не по-малко от 1 година, към крайния срок на поканата за подаване на проектни предложения), то бюджетът на тази организация не може да надвишава 100,000 лева, независимо от приходите за периода, като това ограничение се отнася за общия размер на финансиране, което организацията може да получи в рамките на цялата схема, а не само по конкретен проект.

Въпрос: Допустимо ли е дружество, регистрирано преди 1 година?

Получен: В периода 17.6.2025 г. - 20.06.2025 г., Инфодни

Отговор:

Неправителствени организации могат да участват като кандидати, дори и да са регистрирани преди 1 година, стига да отговарят и на останалите критерии за допустимост.

Въпрос: Допустимо ли е дружество, регистрирано преди 1 година?

Получен: В периода 17.6.2025 г. - 20.06.2025 г., Инфодни

Отговор:

Неправителствени организации могат да участват като кандидати, дори и да са регистрирани преди 1 година, стига да отговарят и на останалите критерии за допустимост.

Въпрос: Трябва ли НПО да са в обществена полза?

Получен: В периода 17.6.2025 г. - 20.06.2025 г., Инфодни

Отговор:

Няма такова ограничение в рамките на изискванията към допустимостта на кандидатите по настоящата Грантова схема.

Въпрос: Ако приходите са 0 лева, то не може да се искат средства по тази схема?

Получен: В периода 17.6.2025 г. - 20.06.2025 г., Инфодни

Отговор:

Ако организация е допустима според критериите за допустимост на кандидатите, но няма приходи, тогава тя може да участва в проекта като кандидат, но не може да получава финансиране.

Въпрос: Какво влиза в общия оборот?

Получен: В периода 17.6.2025 г. - 20.06.2025 г., Инфодни

Отговор:

Бюджетът, поискан от всеки кандидат или партньор в рамките на проектите, в които участва в цялата Грантова схема, не може да надвишава два пъти общия приход от стопанска и нестопанска дейност на съответния кандидат/водеща организация или партньор, който той е регистрирал през последните три години (за организации с период на регистрация между 1 и 3 години, това условие се отнася за съответния брой приключени години спрямо тяхната регистрация).

Въпрос: Какво влиза в общия оборот?

Получен: В периода 17.6.2025 г. - 20.06.2025 г., Инфодни

Отговор:

Бюджетът, поискан от всеки кандидат или партньор в рамките на проектите, в които участва в цялата Грантова схема, не може да надвишава два пъти общия приход от стопанска и нестопанска дейност на съответния кандидат/водеща организация или партньор, който той е регистрирал през последните три години (за организации с период на регистрация между 1 и 3 години, това условие се отнася за съответния брой приключени години спрямо тяхната регистрация).

Въпрос: Приходите от стопанска и нестопанска дейност ли се смятат?

Получен: В периода 17.6.2025 г. - 20.06.2025 г., Инфодни

Отговор:

Бюджетът, поискан от всеки кандидат или партньор в рамките на проектите, в които участва в цялата Грантова схема, не може да надвишава два пъти общия приход от стопанска и нестопанска дейност на съответния кандидат/водеща организация или партньор, който той е регистрирал през последните три години (за организации с период на регистрация между 1 и 3 години, това условие се отнася за съответния брой приключени години спрямо тяхната регистрация).

Въпрос: Ако организация няма приход, който да е сумарно двойно над 60 000 лв., то няма да може да подаде проект ли?

Получен: В периода 17.6.2025 г. - 20.06.2025 г., Инфодни

Отговор:

В такъв случай организацията може да подаде проект в партньорство с други организации. Бюджетът на всеки партньор не може да надвишава 2 пъти сумираните приходи от последните три приключили финансови години (или, ако организацията е по-нова, за периода от нейното създаване).

Въпрос: Може ли да има партньори от други държави?

Получен: В периода 17.6.2025 г. - 20.06.2025 г., Инфодни

Отговор:

Не, не може да има партньори от други държави.

Въпрос: Партньори от Швейцария, какви документи ще им се иска? (еквивалент на ОПР)

Получен: В периода 17.6.2025 г. - 20.06.2025 г., Инфодни

Отговор:

Както е указано в Насоките за кандидатстване (стр. 34-35), необходими доказателствени документи във фазата на договаряне са включително, но не само отчет за приходите и разходите за последните три години (или, ако организацията е по-нова, за периода от нейното създаване) или еквивалент за партньори от Швейцария, както и други документи, ако е необходимо, за да се докаже, че са изпълнени конкретни изисквания за допустимост или критерии за оценка.

Въпрос: Ако търсим партньорства, от цяла България ли може да са те, не е задължително да са от нашия регион, община?

Получен: В периода 17.6.2025 г. - 20.06.2025 г., Инфодни

Отговор:

Няма ограничение относно партньорствата между организации от различни региони, общини, с изключение на ограничението за разпределяне на средства по Грантовата схема към организации, регистрирани в Столична община, община Варна и община Пловдив (Насоките за кандидатстване, стр. 18).

Въпрос: Как се доказва партньорство?

Получен: В периода 17.6.2025 г. - 20.06.2025 г., Инфодни

Отговор:

Както е указано в Насоките за кандидатстване (стр. 35), предварително условие за сключването на Споразумение за безвъзмездна финансова помощ е да има сключено партньорско споразумение между водещата организация и всички партньори, в което ясно се определят ролите, отговорностите, разпределението на бюджета, механизмите за вътрешна координация, финансови потоци, отчетност и разрешаване на спорове.

Въпрос: В колко проекта като партньор може да се участва?

Получен: В периода 17.6.2025 г. - 20.06.2025 г., Инфодни

Отговор:

Както е указано в Насоките за кандидатстване (стр. 17), дадена организация може да участва като партньор в повече от един проект в рамките на Механизма за гражданска ангажираност и прозрачност при условие, че общият размер на финансирането, получено от една организация в рамките на Механизма, не може да надвишава 250,000 швейцарски франка (с еквивалент в български лева). Този лимит ще бъде проверяван на етапа на сключване на Споразумение за безвъзмездна помощ.

Въпрос: Кой влиза в община София, община Пловдив и община Варна?

Получен: В периода 17.6.2025 г. - 20.06.2025 г., Инфодни

Отговор:

За ориентир на населените места в тези три общини може да използвате Националния регистър на населените места, поддържан от Националния статистически институт на Република България на адрес: https://www.nsi.bg/nrnm/reports/units-criterias

Въпрос: Може ли да е включена пловдивска организация в проектите?

Получен: В периода 17.6.2025 г. - 20.06.2025 г., Инфодни

Отговор:

Както е указано в Насоките за кандидатстване (стр. 18), до 30% от средствата могат да подкрепят проекти, при които водещите кандидати или партньори са регистрирани в тези Столична община, община Пловдив и община Варна, при условие, че проектите допринасят значимо за целите на грантовата схема и демонстрират силна регионална насоченост чрез включване на партньори извън тези общини.

Въпрос: Проекти, в които има партньори от София, Пловдив и Варна, няма да се финансират ли?

Получен: В периода 17.6.2025 г. - 20.06.2025 г., Инфодни

Отговор:

Както е указано в Насоките за кандидатстване (стр. 18), до 30% от средствата могат да подкрепят проекти, при които водещите кандидати или партньори са регистрирани в тези три общини, при условие, че проектите допринасят значимо за целите на грантовата схема и демонстрират силна регионална насоченост чрез включване на партньори извън тези общини.

Въпрос: До кога най-късно могат да се подават документи по Грантова схема № 1? Благодаря.

Получен: 24.6.2025 г., 17:48 ч.

Отговор:

Както е указано в Насоките за кандидатстване (стр. 2 и стр. 27), крайният срок за кандидатстване по Грантова схема № 1 е 09 септември 2025 г., 23:59 ч. (EEST).

Въпрос: Здравейте, В насоките за кандидатстване, в т. 4.5.1. Допустимост на кандидатите, точка Независимост е записано.......Всеки български кандидат трябва да бъде независим от правителствени структури, публични власти (местни и национални), политически партии, религиозни организации и търговски компании. Ако такива субекти участват в управлението на дадена кандидатстваща организация, те могат заедно или поотделно да притежават само малцинствен дял от гласовете в Общото събрание и в Управителния съвет в сравнение с представителите на гражданското общество.

Предвид това, че в насоките не е уточнено, какъв процент визира програмата под понятието "малцинствен дял", имаме следния въпрос: Ние сме Сдружение с нестопанска цел [.........]. В състава на сдружението участват представители на стопански, нестопански и публичен сектор. Членовете на ОС и УС са физически или юридически лица. Публичния сектор е представен от две общини.

Общото събрание се състои от 19 членове, от които - стопански сектор 9 души /47%/; неспопански сектор 8 души /42%/; публичен 2 души /11%/ представителство Управителният съвет се състои от 5 члена, от които - стопански сектор 2 души /40%/; неспопански сектор 1 човек /10%/; публичен 2 души /40%/ представителство.

ВЪПРОС: При така формираното разпределение, моля да ни дадете пояснение, ще се приеме ли, че в Общото събрание и в Управителния съвет на сдружението има малцинствен дял на публичния сектор.

Получен: 20.6.2025 г., 15:44 ч.

Отговор: В цитираното във въпроса изискване за независимост в рамките на Грантова схема “Гражданско овластяване и ангажираност” (т. 4.5.1 от Насоките за кандидатстване) е посочено, че в рамките на управлението на дадена кандидатстваща организация правителствени структури, публични власти (местни и национални), политически партии, религиозни организации и търговски компании “могат заедно или поотделно да притежават само малцинствен дял от гласовете в Общото събрание и в Управителния съвет в сравнение с представителите на гражданското общество”.

Тоест за да бъде даден кандидат допустим, условието трябва да е изпълнено:

1. Както заедно, така и поотделно;

2. Както в Общото събрание, така и в Управителния съвет.

Например, неправителствена организация със състав на Общо събрание от 10 организации / физически лица (от които 6 са от изброените недопустими) и Управителен съвет от 5 организации / физически лица (от които 2 са от изброените недопустими), не е допустим кандидат, тъй като не е спазено условието за малцинственост в общото й събрание.

Въпрос: Уважаеми екип на Swiss CETF, Бихме искали да попитаме дали имаме право да подадем проектно предложение, въпреки че не сме присъствали на информационната среща. Ще сме благодарни, ако ни предоставите допълнителна информация относно условията за допустимост и следващите стъпки.

Получен: 20.6.2025 г., 13:44 ч.

Отговор:

Подаването на проектопредложение не е обвързано с присъствието на информационните дни, организирани от Програмния оператор за разясняване на условията по Грантова схема “Гражданско овластяване и ангажираност”.

Може да се запознаете с Насоките за кандидатстване на настоящата страница на грантовата схема: https://swisscetf.bg/?page=procedure-GS1

Въпрос: Здравейте, обръщаме се към Вас с въпрос относно отворената покана за проектни предложения по Схема за безвъзмездна финансова помощ "Гражданско овластяване и ангажираност" (CETF-2025-GFL1). Бихме искали да попитаме дали е допустимо кандидатстване с проект, насочен към работа с училища, с основен фокус върху гражданското образование и насърчаване на активното участие на ученици в училищния и обществения живот на местно ниво. Ще бъдем благодарни, ако можете да уточните дали такава проектна идея попада в обхвата на допустимите дейности по настоящата покана.

Получен: 12.06.2025 г., 14:05 ч.

Отговор:

Според така зададения въпрос се иска Програмният оператор да извърши оценка на допустимост на дейности.

В т. 4.5.3 на публикуваните Насоки за кандидатстване за Грантова схема “Гражданско овластяване и ангажираност” са посочени условията за допустимост на дейностите. В същото време в т. 5.1.2. “Въпроси и отговори” от същите Насоки е посочено, че Програмният оператор не прави оценка на допустимостта на кандидатите/партньорите в рамките на процедурата за въпроси и отговори. Поради тази причина, няма да можем да дадем отговор на текущия въпрос.